XXXII. NEDJELJA KROZ GODINU

 

Razmišljanje uz XXXII. nedjelju kroz godinu

Draga braćo i sestre, Fiat!

Današnji evanđelje (Mk 12,38-44) zaključuje niz Isusovih pouka u jeruzalemskom Hramu i ističe dva suprotstavljena lika: pismoznanca i udovicu. Zašto ih Isus suprotstavlja? Pismoznanac predstavlja važne, bogate i utjecajne osobe, dok udovica predstavlja najmanje, siromašne i slabe. Isusov oštar sud o pismoznancima ne odnosi se na sve pismoznance, nego na one koji se razmeću svojim društvenim položajem, kite se naslovom "rabbi" - učitelj, vole biti poštovani i zauzimati prva mjesta (r. 38-39).

Još je gore to što je njihovo razmetanje prvenstveno vjerske naravi, jer se mole, kako Isus kaže, „da bih ih ljudi vidjeli“ i „za izliku dugo mole“. Koristeći Boga i pokazujući vjernost stječu poštovanje kao navodni branitelji njegova zakona. Takav stav nadmoći i taštine vodi ih do prijezira prema onima koji malo znače, malo vrijede, ili se nalaze u teškoj ekonomskoj situaciji, poput udovica.

Isus razotkriva taj izopačeni mehanizam: osuđuje ugnjetavanje slabih koje se provodi proračunato pod krinkom vjerskih razloga, jasno ističući da je Bog na strani najmanjih. Da bi ovu pouku utisnuo u srca učenika, daje im živi primjer: siromašnu udovicu, čiji je društveni položaj bio beznačajan jer nije imala muža koji bi branio njezina prava, pa je tako postala lak plijen beskrupuloznih vjerovnika koji su progonili slabe tražeći naplatu. Ta žena dolazi u hramsku riznicu i ubacuje samo dva novčića - sve što joj je preostalo- tiho i gotovo neprimjetno, kao da se srami.  No upravo u toj poniznosti ona čini djelo ispunjeno dubokim vjerskim i duhovnim značenjem. Taj čin pun žrtve nije prošao nezapaženo u Isusovim očima. Naprotiv, Isus u njemu prepoznaje potpunu potpuno sebedarje kojem želi poučiti svoje učenike.  

Pouka koju nam Isus danas daje pomaže nam obnoviti ono bitno u našem životu i potiče nas na stvarni i svakodnevni odnos s Bogom. Gospodinove su mjere drugačije od naših. On drugačije važe ljude i njihova djela: Bog ne mjeri količinu nego kakvoću; ne gleda vanjštinu, nego srce i gleda čistoću nakana. To znači da naše "davanje" Bogu u molitvi i bližnjima u ljubavi mora uvijek biti oslobođeno ritualizma i formalizma, kao i od računice. Naše djelovanje treba biti izraz nesebičnosti i tako slijediti Isusov primjer: on je nas spasio besplatno, nije nam naplatio otkupljenje. Dao nam je slobodu od ropstva grijehu i smrti. I mi moramo činiti djela iz čiste ljubavi, bez očekivanja nagrade… Zato nam Isus pokazuje ovu siromašnu i velikodušnu udovicu kao uzor kršćanskog života koji trebamo nasljedovati. Ne znamo njezino ime, ali poznajemo njezino srce - a to je ono što je važno pred Bogom. Kad nas spopadne želja da se ističemo i brojimo svoja dobra djela, kad nas previše zanima što drugi misle i kada se "šepurimo", sjetimo se ove žene. To će nam koristiti: pomoći će nam da se oslobodimo suvišnoga i okrenemo onome što je istinski važno, te da ostanemo ponizni.

U odlomku Knjige Neba od 17. listopada 1910.g.  Isus govori Luisi da on ne gleda toliko na žrtve koje se prinose, koliko na ljubav s kojom su učinjene i na povezanost koju duša ima s njime. Što je duša više sjedinjena s Isusom, to on više cijeni njezine žrtve. Ako je veza jaka i najmanje njezine žrtve on smatra velikima. U sjedinjenju postoji mjera ljubavi, a mjera je ljubavi vječna mjera koja nema ni kraja ni granica. S druge strane, ako se duša puno žrtvuje, a nije sjedinjena s Isusom, On na tu žrtvu gleda kao na djelo stranca i daje joj odgovarajuću plaću – ali ograničenu.  

Zamislimo oca i sina koji se vole. Sin čini male žrtve, a otac, zbog veze očinstva, sinovstva i ljubavi - koja je najjača veza, te male žrtve vidi kao nešto veliko. Osjeća se počašćeno, daruje sinu sva svoja bogatstva i posvećuje mu svu svoju brigu i pažnju. Sada zamislimo slugu: radi cijeli dan, izlaže se vrućini i hladnoći, izvršava sve zapovijedi svoga gospodara; ako treba, i noću bdije za svoga gospodara - a što dobiva? Bijednu nadnicu za jedan dan, tako da će, ako ne radi svaki dan, gladovati. Takva je razlika između duše koja je sjedinjena s Isusom i one koja to nije.

don Marco 
Udruga Luisa Piccarreta (Corato)