3. NEDJELJA DOŠAŠĆA
Razmišljanje uz 3. nedjelju došašća
Draga braćo i sestre, Fiat!
U današnjoj liturgiji odjekuju snažne riječi: radost i ljubav, radost i predanost; predanost i ljubav koji
donose istinsku radost.
Koji su razlozi za radost?
Gospodin oprašta naše grijehe. On želi oprostiti svima, pozivajući nas na
obraćenje, na novi život, na dobar život.
"Gospodin, Bog tvoj, u sredini je tvojoj, silni spasitelj."
Pravi razlog radosti jest ovaj: Gospodin je blizu!
"Radujte se u Gospodinu uvijek! Ponavljam: radujte
se! Gospodin je blizu."
Kako je važno suočavati se sa životnim situacijama i
problemima u svjetlu vjere! Važno je ostati miran, imati povjerenja, ne klonuti
duhom. Gospodin je blizu, Gospodin je s nama, on zna što nam je potrebno. Čak i
u najtežim trenucima, želimo vjerovati i iskusiti da je on silni spasitelj koji
će učiniti sve za nas, čak i daleko više od naših očekivanja.
Poruka Evanđelja pokazuje nam put radosti koji se
sastoji u ljubavi prema bližnjemu i vjernosti našim dužnostima. Evanđelje
govori o konkretnim djelima obraćenja.
Čak i ljudi izvan židovskog Zakona – carinici, vojnici –
dolaze Ivanu, jer on daje praktične savjete za svakoga.
Ivan Krstitelj nam pokazuje kako trebamo živjeti došašće,
kako trebamo biti pred Gospodinom u
iščekivanju njegova dolaska, kako trebamo živjeti život birajući temeljne
vrijednosti. Na pitanje: "Što nam je činiti?", Ivan odgovara:
"Tko ima dvije haljine, neka podijeli s onim koji nema. U koga ima
hrane, neka učini isto tako."
To je konkretan primjer i za nas, ako želimo doživjeti
obraćenje srca i života, ako želimo živjeti u pravednosti i dati dostojanstvo i
mogućnost egzistencije bližnjemu, ma gdje on bio! "Posjedujem ono što sam
darovao," napisao je netko.
Na ovoj zemlji posjedujem ono što sam položio u banku; za
vječni život posjedovat ću ono što sam pohranio u Božjoj banci – a to je moj
bližnji: obitelj (zdrava skrb za obitelj), drugi ljudi (situacije s kojima se
susrećem i u kojima mogu djelovati), siromašni i oni koji pate (posebna
Kristova prisutnost).
Koliko je ova poruka aktualna i potrebna u današnjem
svijetu, u tolikim nama bliskim i dalekim situacijama!
Svijet proživljava najteže oblike nepravde: bogati
postaju bogatiji, a siromašni sve siromašniji (ili osiromašeni zbog rasipništva
bogatih).
Mi smo, kao kršćani, prvi pozvani na obraćenje, što znači
služiti istini i dostojanstvu svakoga života, svake osobe. Pozvani smo živjeti umjerenost, ne dopustiti da nas zahvati
logika konzumerizma i rasipnosti; pozvani smo dijeliti s drugima ono što imamo.
Također imamo dužnost upozoravati, ukoriti, svjedočiti kako
bi svijet promijenio svoj smjer, čak i ako se čini nemogućim (ali Bogu i
ljudima dobre volje ništa nije nemoguće). To možemo činiti i malim konkretnim
djelima: samo na taj način možemo biti dobri ljudi i dobri kršćani.
"Dajući primamo…" – kaže molitva svetog
Franje.
Svatko treba savjesno i odgovorno obavljati svoje dužnosti.
Ivan carinicima kaže:
"Ne utjerujte više nego što vam je određeno."
Isus nas poziva da koristimo dar koji nam je dao, a koji
prečesto ne koristimo na dobro svih: razum.
24. veljače 1935.g. Luisa je razmišljala o tome kako sva vrijednost
koja se pridaje dobrim djelima, svo dobro koje iz proizlazi, pripadaju samo Božjoj
Volji, a njoj ne preostaje ništa. No, dok je tako razmišljala, Isus joj je
rekao:
"Bog je obdario čovjeka razumom kako bi mogao spoznati dobro ili zlo koje
čini; i kako bi u svakom dobrom djelu koje učini bio obogaćen novim
zaslugama, novom milošću, novom ljepotom i dubljim sjedinjenjem sa svojim
Stvoriteljem; dok bi, u slučaju zla, trpjelo kaznu zbog koje osjeća vlastitu
slabost i odvojenost od onoga koji ga je stvorio.
Razum je oko duše, svjetlo koje vodi stvorenje i otkriva
mu ljepotu dobrih djela, plodove žrtava, te ga zna rastužiti kada čini zlo.
Razum ima tu sposobnost: ako stvorenje čini dobro, razum je na svom počasnom
mjestu i, kao kralj stvorenja održava red, a zahvaljujući zaslugama koje
čovjek stekne, osjeća snagu i mir; ako pak čini zlo, osjeća se smeteno i
postaje robom vlastitih zala.
Ako čovjek čini dobra djela u Božjoj Volji, snagom razuma
koji mu je dan, Bog mu dodjeljuje zasluge
božanskih djela. Zasluga se dodjeljuje ovisno
o tome kolika je spoznaja i znanje, te želi li ljudska
volja djelovati. Ako želi djelovati u Božjoj Volji, ona se uzdiže visoko,
ostavljajući iza sebe razinu ljudskih djela, koliko god dobra bila. Naprotiv,
uranjajući u Božju Volju, poput spužve, ona se natapa djelima svjetlosti, svetosti
i ljubavi, do te mjere da njezin čin nestaje u Božjem činu, dok se Božje djelo obnavlja.
Stoga mu s pravom pripada božanska zasluga, iako se može
činiti da stvorenje nije učinilo ništa. No, to nije istina: ako Božja Volja
djeluje, to je zahvaljujući nitima ljudske volje koju je primila u svoje ruke –
što je njezin trijumf i pobjeda nad djelovanjem stvorenja. To je ljudski razum
koji se dragovoljno predaje, priznaje i podvrgava onome od kojega je proizašao.
To je više od samoga djelovanja, jer Bog time prima naknadu za najljepše darove koje je dao stvorenju – razum i volju. S njima stvorenje
daje Bogu sve što može, prepoznaje ga, odriče se sebe i ljubi ga čistom
ljubavlju. Božja je ljubav tako velika da on odijeva stvorenje u sebe, daje mu svoja
djela, tako da on i stvorenje mogu reći: "Učinimo ovo zajedno."
don Marco
Udruga Luisa Piccarreta (Corato)