ČETVRTA KORIZMENA NEDJELJA
Razmišljanje uz 4. korizmenu nedjelju
Dragi prijatelji, Fiat!
Četvrta korizmena nedjelja je nedjelja radosti: radosti Boga
koji čeka, radosti zbog pronalaska izgubljenog sina, radosti zbog nježnosti i milosrđa,
života čovjekova i njegova spasenja.
Pred nama je evanđelje o ocu i dvojici sinova, poznato kao prispodoba o "izgubljenom
sinu". Ovaj odlomak iz evanđelja po Luki predstavlja vrhunac
duhovnosti i književnosti svih vremena. Zaista, što bi bila naša kultura,
umjetnost, pa čak i naša civilizacija bez objave Boga Oca tako punog
milosrđa?
Ova nas prispodoba uvijek iznova dirne. Svaki put kada je
slušamo ili čitamo, otkriva nam nove nijanse, nova značenja. Prije svega, ovaj
evanđeoski tekst ima moć govoriti nam o Bogu, otkrivati njegovo lice, odnosno njegovo
Srce. Nakon što nam je Isus ispričao prispodobu o milosrdnom Ocu, ništa više nije kao prije.
Sada znamo tko je Bog: on je Otac koji nas je iz ljubavi stvorio slobodnima i obdario nas savješću,
koji pati kada se izgubimo i slavi kada
mu se vratimo. Iz tog razloga, odnos s njime izgrađuje se kroz životnu povijest, slično kao odnos između djeteta
i roditelja: u početku dijete ovisi o roditeljima, potom traga za vlastitom slobodom, a na kraju,
ako sve ide pravim putem, dolazi do zrelog odnosa utemeljenog na zahvalnosti i
istinskoj ljubavi.
U ovim životnim razdobljima
možemo prepoznati i duhovni hod čovjeka s Bogom. Postoji razdoblje slično djetinjstvu: religioznost proizlazi iz potrebe i ovisnosti. Kako
čovjek raste i razvija se, želi
se osloboditi ove podložnosti, postati neovisan, odrastao, sposoban samostalno
odlučivati, misleći pritom da može živjeti bez Boga. Upravo je ovo razdoblje osjetljivo
i može voditi prema ateizmu, no često i tada u dubini srca ostaje čežnja da se otkrije
pravo lice Boga. Srećom, Bog je uvijek
vjeran. Čak i kad se udaljimo ili izgubimo, on nas i dalje prati svojom
ljubavlju, opraštajući naše pogreške i tiho progovara našoj savjesti,
pozivajući nas natrag k sebi.
U ovoj prispodobi dva se sina ponašaju na različite načine:
mlađi sin napušta dom i pada sve niže, dok stariji sin ostaje kod kuće, ali i
on ima nezreo odnos s Ocem. Kad se njegov mlađi brat vrati, on se ne raduje
poput Oca, nego se ljuti i odbija ući u kuću. Ova dva sina predstavljaju dva
nezrela načina odnosa s Bogom: jedan
predstavlja pobunu, a drugi djetinjastu poslušnost. Oba načina odnosa s Bogom
nadilaze se kroz iskustvo milosrđa. Samo kroz praštanje, priznajući da nas Bog
voli ljubavlju većom od naše bijede i pravde, ulazimo u istinski slobodan i
sinovski odnos s Bogom.
U cijeloj se prispodobi ističe upornost i strpljivost oca
dok čeka sina. To je ista strpljivost i iščekivanje koje Bog ima prema svakome od nas koji smo se svojim
grijehom udaljili od njega.
U jednom odlomku Knjige neba iz 1935. godine Isus otkriva Luisi da su njegove najintimnije i
najbolnije patnje upravo čekanja.
Luisa se osjećala obgrljena Isusovim zagrljajem, ali u svom
srcu doživljava i bol odsutnosti, koja joj nanosi velike patnje.
Čekala ga je, a to čekanje postaje njezina najteža muka, sati
joj se čine kao stoljeća, a dani beskonačnima. Ako se pojavi i najmanja sumnja da
Isus više neće doći, želi odbaciti samu sebe, pa čak i Božju Volju, koja ju zadržava
na zemlji. Željela bi brzo odletjeti na nebo.
No dok razmišlja o tim stvarima, Isus joj se ukazuje s ranjenim
Srcem iz kojega teku krv i plamenovi, kao
da želi prekriti sve duše svojom krvlju i zapaliti ih svojom ljubavlju. Ohrabruje
Luisu i povjerava joj kako i on pati te da njegove najbolnije patnje dolaze od
neprestane čežnje za povratkom čovjeka. Njegov je pogled uvijek uprt u duše. Kad
vidi neku dušu koja je pala u grijeh, on iščekuje njezin povratak u svoje Srce
da bi joj oprostio. Ali kada je ne vidi da
dolazi, čeka je s oprostom u rukama. To iščekivanje čini bol još okrutnijom i
uzrokuje takve patnje da iz svog ranjenoga Srca izlijeva krv i plamenove. Dani
i sati čekanja čine se kao godine!
On toliko ljubi stvorenje da mu je, rađajući ga za ovaj svijet, odredio koliko djela ljubavi, molitava i dobrih djela treba učiniti, kako bi steklo pravo da ga Isus tako silno ljubi. Daje mu milosti, pomoć za činjenje dobroa ali mnogi ljudi ostaju ipak pasivni. To stvara bolno čekanje u Isusovu Srcu.
Kolika
sporost u činjenju dobra, u molitvi – i onda kada čovjek naizgled odgovara na poziv Isusova Srca. Isus i dalje, i opet čeka. Osjeća
tjeskobu ljubavi koja ga muči i nanosi mu nutarnje boli, koje bi, kad bi
bio podložan smrti, prouzročile da umre toliko puta koliko puta nije bio
ljubljen od svojih stvorenja.
Isus iščekuje stvorenje i na svetoj misi. Uvijek ga čeka,
ponekad čak i broji minute, ali često čeka uzalud. Neki dolaze s hladnom
ravnodušnošću, a malo je onih koji ga čekaju jednako kao što i on njih čeka. Samo
s njima Isus osjeća mir i spokoj, u njihovim srcima pronalazi svoje utočište. U tim trenutcima on izlijeva svoju ljubav i
nalazi osvježenje od teškog mučeništva stalnog čekanja. Mnogima se može
činiti da je ova patnja beznačajna, ali ona je uistinu najdublja i uzrokuje najteže
mučeništvo.
Osim toga postoji još jedno, još bolnije iščekivanje,
čežnja, žarka želja: dugo iščekivanje Kraljevstva Božje Volje. Isus čeka već tisućljećima. On toliko ljubi čovjeka,
čezne da ga vidi sretnim, ali to se može ostvariti samo ako čovjek živi u
jednoj jedinoj Volji – Božjoj. Svaki čin suprotan Božjoj Volji postaje čavao
koji probada njegovo Srce i još više udaljava od njega, čineći ga
nesretnim. Isus, koji živi u neizmjernoj sreći, pati jer vidi svoju djecu koja su nesretna.
Dok čeka, obasipa ih milostima, svjetlom, vodeći ih prema životu u jedinstvu s
njime i njegovom Voljom, kako bi promijenili svoju sudbinu i zadobili vječne
radosti.
Druge patnje ponekad prestaju, ali ova patnja iščekivanja ne
prestaje nikada. Ona ga uvijek drži budnim, neumornim u izmišljanju novih čuda
ljubavi kojima zadivljuje nebo i zemlju. Isus čak dolazi do toga da moli
stvorenje: „Ne daj mi više čekati… ne mogu više. Preteško je.“
Na kraju, Isus poziva Luisu da se sjedini s njime u toj boli
čekanja, da zajedno čekaju dolazak Kraljevstva Božje Volje i da njezino društvo
njemu bude utjeha u toj beskrajnoj patnji.
Fiat!
don Marco
Udruga Luisa Piccarreta (Corato)